terug naar Geschiedenis
China
De zending van monniken vanuit de Sint-Andriesabdij naar
China dateert van 1928. Aanleiding waren de
ontmoeting en de gesprekken van abt
Théodore Nève met de lazarist en China-missionaris
Vincent Lebbe. De abt bewonderde Lebbe die Chinees met de Chinezen wou zijn en een groot pleitbezorger
was voor de wijding van Chinese bisschoppen, wat hem niet in alle kerkelijke kringen in dank werd
afgenomen. De stichting in China startte onder de leiding van de Fransman Jehan Joliet, een monnik van
Solesmes, die een strikt contemplatief klooster beoogde in de stijl van Solesmes en daarvoor de afgelegen
vallei van Si-Sjan koos. Dit bleek een verkeerde keuze te zijn, ver van alles en niet volgens de mentaliteit
van Sint-Andries die ook een apostolische component bevatte.
In 1944 verhuisde de communiteit naar Tsj’eng-toe, waar een nieuw leven kon beginnen, geheel in de
geest van Sint-Andries. Daar ontstond het ‘Chinees en Westers cultureel onderzoeksinstituut’ – the Chinese
Western Cultural Research Institute. Het doel van het instituut was toenadering zoeken tussen de
Chinese en de Westerse cultuur, om ze wederzijds te leren kennen en waarderen. Het zou toegankelijk zijn voor de
Chinese ontwikkelde elite, voor boeddhistische monniken, die talrijk waren in dat deel van China, voor
jonge Europese diplomaten die meer wilden weten over China, en voor allerlei studenten.
Op 25 december 1949 bezetten Mao’s troepen de stad, een antichristelijke propaganda kreeg de steun van
de nieuwe regering, de missionarissen werden opgepakt en ondervraagd en enkelen kwamen in de gevangenis
terecht. Alle inspanningen ten spijt om de Chinese taal te beheersen, om de Chinese cultuur te begrijpen,
om alles op alles te zetten in China, moest deze zending opgegeven worden. De groep bleef
samen en vestigde zich in Californië, in afwachting van betere tijden. Het werd de Saint Andrew’s Abbey
van Valyermo (
www.valyermo.com) nabij Los Angeles die nu een zelfstandige abdij is met Amerikaanse
monniken.
terug naar Geschiedenis